Assalamualaikum..buat semua herbalis dan pembaca laman ini, satu lagi perkongsian yang boleh dimanafaatkan bersama ialah pantang larang dalam menggunakan herba. Dipetik daripada Jawi Medicinal Herbs. Perlu sangat diperhatikan apabila pesakit kita telah menggunakan ubatan kimia atau perawatan moden perlu diingatkan bahawa terdapat herba yang sangat ditegah digunakan bersama, sangat penting untuk ilmu ini dikuasai oleh semua pengamal Herba.

minyak bawang putih
Minyak bawang putih(garlic) tidak boleh digunakan pada pesakit yang sedang mengamalkan ubat pencair darah. Kesannya boleh menyebabkan berlakunya lumpuh. Herba Garlic ini mempunyai kesan yang kuat untuk mencairkan darah. Bila darah kita terlampau cair akan menyebabkan perkara ini terjadi. Jadi berhati-hati semasa menyarankan herba ini kepada pesakit,paling penting pesakit perlu didiagnos terlebih dahulu dan herbalis perlu mendengar keluhan-keluhannya kerana disitulah kita perlu meneliti perawatan dan herba yang sesuai untuknya.

Suka juga kita mengingatkan para herbalis bahawa Perubatan Jawi mengamalkan konsep CAUSATIVE TREATMENT bukan SYMPTOMATIC TREATMENT,jadi kita perlu sangat cermat dan teliti di dalam perawatan yang dilakukan.

Seterusnya kita perlu berhati-hati dengan herba yang bersifat pahit seperti patawali,mengkudu,hempedu bumi,mahogany, peria dan lain-lain. Herba-herba ini tidak boleh diberikan kepada mereka yang sedang menjalani perawatan hemeodialisis(mesin mencuci buah pinggang). Ini akan menyebabkan darah menjadi mudah beku apabila perawatan dilakukan.


Herbalis juga pasti akan sangat memperhatikan gaya makannya,keluarganya,saudara mara serta seluruh umat Islam atas dasar prihatin kerana berpegang kepada prinsip "prevention is better than cure". Rasulullah juga sangat menitikberatkan penjagaan kesihatan dan langkah-langkah penjagaan kesihatan sebelum berlakunya satu-satu penyakit. Bersama-sama kita meningkatkan kualiti kesihatan kita untuk membarisi perjuangan Ummah sehingga akhir zaman.Amin