Hadith kudsi yang dipaparkan dalam majalah Solusi isu no.18. Masruq bin Al-Ajda meriwayatkan " Suatu hari saya mengunjungi Saidatina Aishah RH, baginda menghidangkan makanan dan berkata:"ketika aku makan hingga kenyang aku selalu menangis." saya seraya bertanya:"Mengapa Engkau menangis wahai ummul mukminin?" Saidatina Aishah menjawab :"Aku teringat keadaan ketika Rasulullah SAW meninggal dunia. Demi ALLAH, beliau tidak pernah makan roti dan daging hingga kenyang sebanyak dua kali dalam sehari".(HR Tarmizi).

Rasulullah sangat menjaga akhlaknya dalam apa jua perkara yang dilakukan baginda sehari-hari. "Sesungguhnya tubuhmu mempunyai hak yang harus kamu penuhi."(Muttafaqun 'alaih). Di antara hak tubuh yang perlu kita tunaikan adalah memberinya makan jika lapar, mengistirehatkannya bila letih, membersihkannya bila kotor, melindungi daripada penyakit, serta tidak membebankannya makanan yang berat. Tidak dilupakan,kita wajib memastikan tiada makanan yang haram dan memudharatkan di masukkan ke dalam perut kita.

Rasulullah juga menggalakkan kita untuk memakan buah-buahan terlebih dahulu sebelum memakan nasi(sesuatu yang berat) kerana melalui penelitian membuktikan bahawa memakan buah-buahan terlebih dahulu,perut akan mengeluarkan enzim pencernaan untuk menyerap nutrien yang di makan.

Pola Hidup Rasulullah sangat indah untuk dipelajari dan diamalkan. InsyaALLAH kita bermula dengan sedikit tetapi istiqamah semoga kita tergolong daripada Herbalis yang akan menerima syafaat dari Penghulu Rasul,Muhammad SAW.Amin