PENA SANG HERBALIS : HAMBA KHALIQ

ALLAH, Dialah yang menciptakan kamu daripada keadaan lemah,kemudian dia menjadikan kamu kuat,setelah itu menjadikan kamu lemah kembali dan beruban. Dia menciptakan apa yang dikehendakiNYA dan Dialah yang mengetahui lagi Maha kuasa. Ar Ruum : 54


Segala puji dan kesyukuran dipanjatkan kepada pemilik alam ini berserta segala isinya. Pemilik segala kemegahan dan kekayaan di dunia tempat persinggahan sebelum kembalinya kita semua ke alam yang kekal.

Melihat akan gahnya berdiri menara HPAIC di tengah-tengah kesibukan bandaraya Shah Alam, terselit rasa sebak dan herbalis larut dalam rasa syukur yang berpanjangan kepada ALLAH Azzawajala, seolah terngiang di telinga kata-kata Tuan Pengarah Urusan,Tuan Haji Ismail bin Ahmad "Kita berdagang dengan ALLAH, ALLAH akan beli dagangan kita". Inilah dia bukti kecekalan seorang herbalis di dalam memartabatkan herba dan perubatan Thibbun Nabawi.

"You kerja dekat mana?kalau bangunan baru tu Kopi Radix punya, Kopi Radix beli, kaya ooo Kopi Radix"ungkapan Uncle David sewaktu kunjungan ke Bandaraya Anggerik membuatkan herbalis melirikan senyuman panjang. Bercampur bahagia dengan ucapannya yang menjadi lambang kepada masyarakat majmuk di negara kita ini menerima dengan baik kehadiran warga HPA ke sana.

Perasmiaan yang akan diadakan pada 2 Oktober 2010 adalah sebagai tanda kepada bermulanya empayar perniagaan ini akan terus berkembang,insyaALLAH. Namun, sempadan dan garis panduan pesanan dari contoh teladan yang Agung, Rasulullah S.A.W bahawa "Bukanlah kekayaan itu lantaran banyak harta,tetapi kekayaan sebenar ialah kekayaan jiwa" tetap menjadi menjadi panduan. Semua dijemput hadir untuk sama-sama memeriahkan majlis dan berkongsi kegembiraan ini.InsyaALLAH mohon doa semua agar majlis ini berjalan lancar dan mendapat keberkatan.

Artikel ini dipetik untuk memperingatkan kembali kepada herbalis tentang apa yang kita perjuangkan,moga-moga kita tidak terkering idea di dalam menyampaikan dakwah kita kepada Umat Islam

Sebuah seminar anjuran Universiti Cairo dengan kerjasama Universiti Malaya di ARMA. Panelnya, Dr.Pazim dari UM rupanya ayahanda sahabat saya, ukhti Norizan yang dikenali sejak kecil.

BABI adalah Bahasa Melayu. Tetapi jadi perkataan carut kerana bencinya umat Melayu-Islam terhadap BABI. Kerana umat Melayu-Islam ini telah dibentuk fikirannya oleh wahyu, maka nama binatang yang diharamkan syariat terus menjadi carutan yang jijik.

Maaf, dalam entri kali ini saya mahu gunakan perkataan Bahasa Melayu ni. BABI. Supaya saya dan anda lebih faham kerana ia bahasa ibunda kita. Supaya saya dan anda sedar betapa jijiknya dunia yang kita diami kini.

Kembali ke ARMA. Dalam slot kedua bengkel, Dr.Pazim tayangkan slideshow berkenaan makanan haram dan kegunaan BABI di dalam industri makanan dan pembuatan moden. Kerana kesuntukan masa, slide ditayangkan dengan agak laju dan tidak banyak yang saya sempat tangkap maklumatnya. Namun sedikit sebanyak ia tetap menambah arkib syubhah dalam kepala saya, sekaligus membuatkan saya rasa mahu tersembam ke bumi!

Soalan Dr.Pazim, " kenapa mereka ini suka sangat bela BABI? Sebab kegunaannya banyak! Kamu tengok ini ". Sebuah peta minda ditayangkan. Gambar seekor BABI di tengah-tengah dan senarai manfaatnya di sekeliling. Dari kulit ke isi perut,dari bulu ke tulang,semuanya benda yang selalu kita lumur ke tubuh dan kita sumbat ke tekak!

Antara bahan yang bersumber dari BABI ialah gelatin dari kulit BABI, 'bahan galian' di dalam penapis air dari tulang BABI, gliserin dari lemak BABI, dan food stabilizer yang digunakan dengan meluas di dalam makanan dan minuman, juga berasal dari BABI! Ada juga ubat-ubatan dan vaksin, alat solek, yang banyaknya tak mampu untuk saya rakam dalam sekali pandang.


Betapa ' bermanfaat 'nya khinzir kepada kita!!

Selain itu turut dibentangkan tentang makanan yang diubahsuai secara genetik, antaranya ayam dan beberapa jenis tumbuhan. Ia mudah dikenalpasti dengan label 'GMO' pada bungkusan. Makanan yang terubahsuai ini kononnya baik dan menguntungkan, sebenarnya ia hanya memudaratkan genetik anda dan kelak keturunan anda akan bertukar menjadi makhluk asing dan mutant!

Untuk lebih pasti,saya hanya sempat membuat satu tinjauan ke sebuah website. Ternyata maklumat yang saya terima adalah benar. Di bawah ini adalah salinan yang saya muat turun dari laman web Michigan Department of Agriculture :

It All Adds Up to the Versatile Pig Answer Key
Pig By-Products Math
Pigs are raised mainly for meat. Other parts of the pig's body are used to manufacture items, which are
called by-products.

1. Bones and skin from the pig are used to make gelatin and g l u e

2. Glycerin is used in making lipstick and c r a y o n s.

3. Glass and fertilizer can be produced from b o n e m e a l

4. Dried bones are used to make buttons and c h I n a dishes.

5. Pig pancreas glands are a source of insulin, which is used to treat
d I a b e t e s

6. Because it is like human skin, pig skin is used in treating b u r n s

7. Pigs can help humans who have growth problems through the use of their
h o r m o n e s

8. Pig heart valves have been implanted in human h e a r t s

Adapted from the Illinois Pork Producers Association, 6411 S. Sixth St., Springfield, IL 62707, (217) 529-3100 begin_of_the_skype_highlighting (217) 529-3100 end_of_the_skype_highlighting.


Apa yang saya tahu sebelum ini, antara bahan yang bersumber dari BABI ialah emulsifier (digunakan di dalam coklat,kek dan aiskrim), bulu yang dibuat berus gigi, kulit yang dibuat kasut. Jadi saya sedaya upaya cuba elakkan tiga perkara tersebut. Tapi selepas menonton slide Dr.Pazim, saya benar-benar sedar tiada apa benda yang boleh dimakan di dunia ini melainkan makanan ciptaan Allah: nasi, sayur dan ikan.

Saya pulang sambil termenung melihat kedai-kedai runcit. Tiada lagi yogurt dan minuman kotak yang saya gemari. Kerana jika diteliti makanan kita sekarang, dalam jus buah sekalipun ada ditambah food stabilizer. Shortening pula antara bahan pembaik roti yang saya selalu makan. Maka tiada peluang lagi untuk saya jamah makanan-makanan ini. Walaupun berat, saya akan mula jauhi benda-benda ini. Saya jadi insaf akan betapa kuatnya iman para sahabat yang terus melemparkan bejana arak tatkala ayat tahrim sampai ke telinga mereka radhiallahu'anhum. Saya tak mampu berbuat demikian! Namun walaupun beransur-ansur, saya tetap akan cuba.

Akhirnya saya temui kebenaran sabda Baginda Rasulullah s.a.w, dunia adalah penjara bagi mukmin. Rupanya ia penjara yang tidak disedari. Kita dikawal oleh kafir. Diberi makan dengan makanan mereka dan dipaksa hidup dengan cara mereka. Terpaksa beli barangan mereka dan terpaksa bekerja di premis-premis mereka. Bukankah ini perhambaan yang sebenar? Ibarat banduan di penjara yang terpaksa makan apa sahaja yang dihidangkan, guna sahaja bantal selimut yang disediakan tanpa sebarang pilihan. Kita pula guna sahaja handset dan laptop keluaran mereka tanpa sebarang pilihan. CEKIK sahaja 7up dan McD tanpa sebarang pilihan! Berbanding mereka yang terkurung di Gaza, kitalah sebenarnya yang terkurung dalam dunia acuan kafir!

Begitu juga sabda Baginda Nabi s.a.w, " Islam itu bermula dengan asing dan akan kembali asing,maka beruntunglah orang yang asing "... Mananya tak pelik dan asing kalau pergi kedai asyik membaca label. Orang sambar saja, yang dia sibuk nak perhati tulisan macam semut. Mananya tak pelik dan asing kalau orang semua suka lantak coke tiba-tiba dia seorang hendak boikot. Mananya tak pelik dan asing kalau orang lain mengubat senggugut dengan mirinda tapi dia sanggup berguling tahan sakit perut sebab boikot mirinda. Mananya tak asing...........

Tapi terasing di dunia yang sekejap ini apalah sangat berbanding duduk di halaqah Rasulullah di syurga yang kekal... Apalah sangat nilai cadbury berbanding satu doa mustajab yang menghancurkan tembok Gaza. Ingat sabda Baginda, MAKA BERUNTUNGLAH ORANG-ORANG YANG ASING......

Jangan sebut ayat "kalau macam tu, kita nak makan apa?". Banyak lagi makanan semulajadi kat dunia ini. Kita cuma perlu ubah mindset dan paradigma, kita cuma perlu berubah dan 'back to nature'. Memang makanan semulajadi pun sudah tidak berapa selamat tapi sekurang-kurangnya kita tau ia tak syubhah dan tak datang dari BABI! Sedar tak, datuk nenek kita dulu makan semua benda semulajadi dan lahirkan kita. Mati tak,tanpa snickers dan pepsi? Mati tak tanpa KFC? Tidak... Kita boleh berubah! Diriku, sahabat-sahabat, ayuh mula periksa makanan anda. Ayuh sucikan darah daging kita dari sumber haram dan BABI. Mudah-mudahan dari kita akan lahir generasi suci yang mendaulatkan TAUHID di mukabumi..

p/s: Dalam satu kursus lain di rumah Penang, ada pegawai JAKIM mengaku mereka tidak mampu untuk pastikan ayam KFC disembelih dengan betul mengikut syarak. Atau kata lainnya,mereka sendirtidak pasti yang KFC tu halal. Mereka pun tidak bagi anak-anak mereka makan KFC dan siap marah budak agama yang selalunya memenuhi KFC... Jadi kita bagaimana? Sudah tau hal ini, masih mahu makan lagi? Esok masa di hadapan Allah jangan jawab "Saya tidak tahu!"


dipetik dan disunting dari www.iluvislam.com oleh Ungufajar

ASSALAMUALAIKUM..KEPADA SEMUA UMAT ISLAM, PENCINTA AL-QURAN, PENCINTA JALAN KEBENARAN, PENCINTA RASULULLAH DAN PENCINTA SUNNATUL RASUL..

HERBALIS JAWI MENGUCAPKAN SELAMAT MENYAMBUT EIDUL FITRI KEPADA SEMUA AHLI BLOG DAN AHLI HPA YANG SENTIASA MEMBERI SOKONGAN DI DALAM PERNIAGAAN MUJAHADAH INI.

MUJAHADAH, iya mujahadah di dalam memilih juadah, mencari yang halal di dalam makanan yang dihidangkan dirumah tetamu dan sanak saudara yang bakal kita kunjungi. Syukur dengan nikmat ilmu yang ALLAH kurniakan kepada kita sehingga kita terlebih dahulu sedar akan status makanan kita. "Sampaikanlah walaupun satu ayat", InsyaALLAH semoga kunjungan di hari barokah ini dijadikan sebagai satu medan dakwah untuk herbalis menyebarkan ilmu. Amin

Salam Eidulfitri buat semua umat Islam, mohon ampun dan maaf atas sebarang kesilapan sepanjang perkenalan kita.


Uttwiler spatlauber adalah spesies epal liar yang hampir pupus, tumbuh di kawasan terpencil di Switzerland, para saintis membuat kajian tentang herba yang disifatkan masam ini ternyata mempunyai kelebihan untuk kecantikan mahupun kesihatan.

Banyak kajian dilakukan terhadap kelebihan epal ini yang sangat baik untuk menumbuhkan semula sel-sel yang telah mati dan menyingkirkan kedutan. Herba ini juga di katakan boleh menumbuhkan semula rambut yang botak. Menarik bukan?

Klorofil ini juga diuji secara klinikal tidak mudah musnah apabila terkena cahaya Ultra Violet(UV). Larutan ekstrak
0.1% mampu meningkatkan sehingga 80% sel manusia.

Klorofil ini bukan seperti liquid klorofil (konsentrasi)yang di jual dipasaran tetapi ia adalah klorofil yang boleh meng"alkali"kan asid dalam tubuh.

Asidosis adalah merupakan masalah utama dalam kehidupan hari ini apabila pemakanan tidak dijaga. Sepatutnya kita banyak mengambil makanan beralkali lebih daripada makanan berasid. Malangnya keadaan ini terbalik menyebabkan timbulnya pelbagai jenis penyakit. (Rujuk entri yang lepas tentang asidosis).

"Buang asid buang Penyakit" merupakan kaedah pengurusan tubuh yang paling berkesan dimana ia memberikan kesan yang sangat positif terhadap kesihatan. Pengambilan herba-herba ubatan juga akan menjadi lebih berkesan setelah pengambilan klorofil. Satu contoh yang sangat ketara ialah penyakit keputihan pada wanita akan pulih dalam tempoh tidak sampai 3 hari.
InsyaAllah.

Masukan 3 titis sahaja klorofil HPA kedalam segelas air dimana pH air akan berubah menjadi bacaan 10 ++.Ini tidak berlaku dalam penggunaan produk yang lain termasuk konsentrasi klorofil.Inilah yang membezakan antara dua klorofil ini.

Air dari filter Dew HPA ialah pH 9.++.Sangat baik sebagai minuman disamping Klorofil Drop HPA. Selamat Mencuba..

dipetik dan disunting daripada blog Inilah Jalan Kami

About this blog

About Me

Sebarang Persoalan atau permasalahan bolehlah berhubung terus dengan pihak kami di HPA TRAINING,IT & MULTIMEDIA. Semua Maklumat yang dipaparkan dirujuk dari Perubatan Jawi(sumber utama) dan pelbagai sumber

Followers

There was an error in this gadget

Search