ALHAMDULILLAH syukur ke hadrat ALLAH SWT kerana esok kita akan meyambut hari kelahiran Nabi kita,Kekasih ALLAH,pemimpin kita dan pasti satu-satunya pemegang kuasa Syafaat di akhirat nanti.Esok tanggal 12 Rabiulawal 1431 H akan tersingkap kembali kenangan kelahiran Rasulullah SAW yang memadamkan Api sembahan penganut Majusi, menumbangkan berhala-berhala yang mengeliligi Kaabah dan kelahiran bayi mulia ini menjadi bualan para malaikat di langit. Peristiwa yang berlaku pada tahun 570 Masihi yang sinonim dengan panggilan tahun Gajah itu pasti akan kembali berputar di fikiran kita.
Lakaran pengorbanan baginda pasti memaksa air mata menitis tanpa dipinta,kerana jasa Baginda maka kita dapat menerima cahaya keislaman dan mengecap nikmat Iman dan Islam.

“Dan tiadalah Kami mengutusmu (Wahai Muhammad) melainkan untuk umat manusia seluruhnya, sebagai pembawa berita gembira, dan pemberi amaran; akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat itu)”. (Surah Saba’: 28)

Untuk para Herbalis,anda adalah penyambung kepada warisan ilmu tinggalan Baginda,Perubatan Thibbun Nabawi yang kita sedang dokongi ini. Semoga kita turut dapat menghayati dan mengamalkan akhlak Baginda dan komited dalam perjuangan ini. Berikut beberapa amalan yang boleh kita amalkan dan banyak lagi amalan yang lain.

Puasa.
Tentang keutamaan puasa disebutkan dalam suatu riwayat: “Barangsiapa yang berpuasa pada hari ini (kelahiran Nabi saw), Allah mencatat baginya seperti berpuasa satu tahun..”

ziarah kepada Nabi Nabi saw
Membaca doa ziarah Nabi saw minal bu’di, ziarah dari kejauhan (dari selain kota Madinah Al-Munawwarah).

Melakukan shalat sunnah dua rakaat.
Setiap rakaat sesudah Fatihah membaca surat Al-Qadar (10 kali) dan surat Al-Ikhlash (10 kali).

Memuliakan hari ini
bersedekah, berbuat kebajikan dan membahagiakan orang-orang mukmin, serta berziarah ke kuburan-kuburan suci para kekasih Allah swt.

Pelbagai lagi amalan Baginda yag boleh kita ikuti bukan sahaja pada hari kelahiran beliau tetapi juga sepanjang hidup kita tanda terima kasih dan cinta kita kepada Rasulullah SAW.

Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”

InsyaALLAH semoga sambutan kali ini menambahkan ketaqwaan kita kepada ALLAH SWT.