Nama tempatan : Sireh
Nama Saintifik : Piper betle L.
Kegunaan : Dalam perubatan jawi digunakan untuk bahan untuk anti bakteria dan anti virus di dalam produk Lady Cheer.

1) Digunakan untuk mengubati disentri, bronchitis, reumatik, bengkak-bengkak badan dan menghilangkan badan yang berbau.

2) Jus yang diperolehi daripada hancuran daun dititiskan ke dalam mata untuk mengubati penyakit mata. Jika diminum dapat mengubati penyakit gonorea(kencing bernanah).

3) Daun dikunyah dan disapu pada hidung dapat menyembuhkan ulser hidung.

4) Air rebusan daun digunakan untuk menyembuhkan membran mukus dalam mulut atau hidung.

5) Daun yang dipetik dari bahagian berhampiran dengan akarnya disapukan pada ulser dan luka kerana daun tersebut tidak mempunyai jus yang banyak dan ia memberi kesan yang lebih baik.

6) Daun dipanggang digunakan untuk mengubati penyakit asma dan batuk.

7) Daun ditumbuk dengan sedikit garam dan dicampur air lalu disapu di bahagian yang terkena air panas untuk mencegah daripada melecur.

8) Meminum jus daripada 1-2 helai daun yang ditumbuk dapat menghilangkan sakit perut.

9) Untuk awet muda, daun sireh dan rizom kunyit digiling dan dicampur air asam jawa. Diminum setiap hari bagi mendapatkan kesan yang lebih baik.

10) Untuk perancangan keluarga, daun sireh dan daun kunyit digiling dan dicampur dengan air asam jawa. Hasil campuran diminum dan sisa ditampal pada perut selepas tempoh haid.

11) Daun dicelur(diseduh) dengan air panas, airnya digunakan untuk menghilangkan bau busuk dari mulut dengan cara berkumur,menghentikan pendarahan gusi pada gusi yang baru dicabut giginya, penyakit keputihan dengan menggunakan air tersebut untuk membilas.

12) Daun sireh dihangatkan di atas api dan ditempatkan pada payudara untuk mengurangkan pengeluaran air susu berlebihan.Daun ini juga sangat baik untuk melancarkan proses pencernaan