Apakah melatonin? Hormon melatonin (N-acetyl-5-metoksitriptamin) adalah konduktor dari seluruh hormon yang ada di dalam tubuh manusia yang berfungsi untuk mengatur dan menjaga keharmonian kerja mereka(hormon), sehingga menjaga keteraturan metabolisme sel, mempertahankan efisyensi kerja sel, membuat sel tidak mudah rosak dan meningkatnya daya tahan sel terhadap berbagai gangguan dari luar . Hormon terhasil daripada kelenjar pineal(sebuah kelenjar sebesar kacang tanah yang terletak di antara kedua sisi otak) penghasilan hormon ini dipacu oleh gelap(tanpa cahaya). Hormon ini juga dikenali sebagai jam biologi tubuh. Hormon ini mengatur circadian bioritme atau irama semulajadi tubuh yang menjaga edaran masa 24 jam dalaman tubuh.

Hormon ini tidak dikeluarkan pada waktu siang hari. Hormon ini akan mengalir apabila matahari mulai redup sehingga jam 2 pagi. Hormon ini akan memberikan signal mengantuk kepada badan,dan proses pembaikan sel akan berlaku semasa tidur. Kepentingan melatonin pada tubuh badan manusia adalah sebagai agen pemulihan dan pembaikan sel (menstrukturkan kembali sel-sel yang telah mati akibat daripada aktiviti seharian), tonik otak, menurunkan tekanan darah,menambahkan imuniti badan,mengawal ketidakseimbangan emosi dan mood,serta antioksidan alami. meningkatkan sistem reproduktif. Dari sudut ini,melatonin mengawal masa merembeskan hormon reproduktif bagi wanita. Ia juga menentukan corak menstruasi wanita baik dari segi kekerapan,tempoh ,dan kitaran menstruasi sehinggalah masa menopause seseorang wanita.

Penghasilan hormone ini sangat aktif pada orang muda dan akan menurun bila usia mencapai 40 tahun. Gangguan penghasilan melatonin juga berlaku jika badan sangat terdedah kepada gelombang elektromagnetik yang berlebihan. Simptom ini dapat dikenalpasti melalui keluhan-keluhan seperti sakit kepala,pening, keletihan yang akhirnya boleh membawa kepada stress dan kesan yang lebih teruk kepada badan.

Di Amerika Syarikat, insomnia(gejala sukar tidur)dihidapi oleh 1orang dari 10 orang dewasa ,sehingga menyebabkan mereka terpaksa mengambil ubat melatonin yang dihasilkan daripada kelenjar pineal binatang dan juga melatonin sintetik(bahan kimia).

Suasana bilik tidur yang baik adalah sangat penting kepada tubuh badan untuk mendapatkan deep sleeping,keberkesanan herba sangat tergantung kepada deep sleeping pengamal herbanya. Seorang herbalis perlu memastikan bilik tidur mereka dilengkapi dengan perkara-perkara berikut:
1) lampu garam bukit(untuk membaiki ion-ion negative di udara)
2) bauan aromaterapi(untuk memerangkap oksigen dan menenangkan)
3) tataan warna bilik yang tenang dan mendamaikan
4) tidak mempunyai alat-alat yang menghasilkan gelombang elektromagnetik(tv dan komputer)
5) lingkungan fizik yang menenangkan(tiada bunyi keretapi.mesin dari kilang dll)
6) mengamalkan pola tidur Rasulullah SAW
Herba akan diserap oleh badan dan menjadi pemacu kepada nutrisi yang diperlukan oleh badan. Berikut adalah cadangan herba yang sesuai untuk mendapatkan deep sleeping :
1) kapsul mengkudu
2) kapsul Deep C
3) susu suam
4) madu suam
5) kapsul puraria/rebusan
6) Eq Minda
7) herba rendaman kaki
8) tuam garam bukit(tulang belakang).