Aspartame yang juga dikenali sebagai "gula jahat" adalah satu bahan pemanis buatan (sintetik) non karbohidrat aspartyl-phenylalanine-1-methyl ester yang dihasilkan bagi menggantikan gula biasa. Sifatnya adalah 200 kali lebih manis dari gula biasa dan sangat sedikit penggunaannya untuk membuatkan makanan anda manis. Kod yang digunakan adalah E 951


Sejarah penemuan bahan pemanis tiruan ini bermula apabila pada tahun 1965, apabila James M. Schlatter seorang ahli kimia melakukan proses sintetik ke atas aspartame untuk dibuat ubat anti gastrik, secara kebetulan dia mendapati rasa manis apabila ia menjilat jarinya. Produk ini tampil dengan jenama pertama NutraSweet.


Bahan ini dibuat sebagai memenuhi budaya diet dikalangan masyarakat America yang tidak mahu menggunakan gula di dalam pemakanan. Akibatnya, produk ini berada hampir disemua rak-rak supermarket dengan jenama yang pelbagai antaranya NutraSweet,Equal dan canderel. Bahan ini dimasukkan di dalam lebih 6000 makanan dan minuman diseluruh dunia dan lazimnya di dalam makanan untuk diet. Apakah jenis makanan yang mengandungi bahan berbahaya ini? Jom kita selidiki apakah jenis makanan yang mengandungi bahan ini.




1. Sarapan segera


2. Gula-gula nafas (nafas segar)


3. Bijirin


4. Gula-gula getah tanpa gula


5. koko campuran


6. Minuman kopi


7. Makanan pencuci mulut sejuk beku


8. Pencuci mulut berasaskan gelatin


9. Minuman berjus


10. Pencahar


11. Minuman bersusu


12. Multivitamin


13. Nonprescription pharmaceuticals (ubat yang boleh dibeli dikaunter, tanpa perlu nasihat doktor seperti panadol)


14. bahan untuk minuman Shake


15. Soft Drinks


16. Pemanis


17. Minuman Teh


18. Teh segera dan kopi segera


19. bahan topping (bahan kek)


20. wine coolers


21. Yogurt


Semua bahan di atas mengandungi aspartame yang "tersembunyi" di dalam makanan yang kita beli. Tidak hairanlah jika masa sekarang ini wujud pelbagai penyakit yang kita sendiri tidak tahu dari mana puncanya.

Wallahu'alam