Alhamdulillah program Sijil Herbalis telah berlangsung secara selama 7 hari dengan sesi diskusi ilmu sains dan kedoktoran, konsep pembelajaran yang diterapkan adalah lebih kepada pemahaman peserta bukan sekali pembelajaran teori semata-mata.


Seperti biasa peserta dibekalkan dengan buku rujukan utama Prescription for Nutritional Healing di dalam menyiapkan tugasan. Pendekatan perbincangan diaplikasikan untuk menyiapkan para peserta dengan cabaran keilmuan moden dengan perubatan timur.

Menyedari bahawa cabaran dunia kedoktoran sedang dicabar dengan kebangkitan perubatan Ilmu Herba (perubatan Timur) Perubatan Jawi menyesuaikan corak pembelajaran untuk melahirkan pengamal Perubatan Jawi yang lebih berilmu dan berdaya saing dengan pengamal perubatan Moden.

Alhamdulillah walaupun pelajar agak kepenatan dengan aktiviti basikal yang menjadi kenderaan mereka ke kelas, namun tidak memudarkan suasana pembelajaran mereka. Syukur Alhamdulillah semua peserta sangat komited di dalam subjek yang diajarkan.

Buat semua herbalis, masih banyak yang perlu dikutip untuk menghadapi cabaran luar nanti. Nantikan kehebatan-kehebatan sebenar perubatan timur yang akan terungkap setelah mempelajari kehebatannya.